FIBER BIRU

Friday, July 6, 2012

Jenis-jenis Cinta

Cinta itu ada 3 jenis

1. Kadangkala ia menjadi seperti singa dan pedang.
2. Kadangkala ia menjadi bencana besar.
3. Kadangkala ia menjadi bagai arak yg memabukkan.

Pertama... Singa dan Pedang.
Tatkala cinta menjadi singa dan pedang, ia membawa: Pengecut jadi pemberani. Bakhil jadi Pemurah. Bodoh jadi Pintar. Gagap jadi Fasih. Pengarang jadi Tajam Penanya. Lemah jadi Kuat. Kesedihan jadi Kegembiraan.
Tatkala tepat siapa yg patut dicintai. Tepat matlamat cinta. Tepat pengurusan cinta. Cinta ini menjadi kemuliaan dunia dan akhirat. Inilah cinta kepada Allah, Rasul dan jihad di jalan-Nya. Begitu juga cintakan sesuatu seperti ibu bapa, suami, isteri, anak-anak dan harta hanya kerana-Nya.

Kedua... Bencana Besar.
Tatkala cinta menjadi bencana besar, ia membawa: Pemimpin besar jadi hina. Orang terkenal jadi papa kedana. Tatkala cinta disalur bukan pada tempatnya yang terhormat. Sebaliknya, diumbar sewenang-wenangnya dgn jalan zina dan maksiat. Cinta ini menjadi kehinaan di dunia dan di akhirat.

Ketiga... Arak yg Memabukkan.
Tatkala cinta menjadi arak yg memabukkan, ia membawa: Telinga tuli dari nasihat. Mata hanya mencari peluang bermaksiat. Hati abaikn ingatan Tuhan pemberi nikmat.
Tatkala itu, cinta dirasakn ada manfaat, padahal mudaratnya besar. Apa yg dikatakn 'cinta' sepatutnya mulia, tapi kini dekat dgn nafsu, umbaran syahwat dan perzinaan. Inilah cinta yg dimainkn oleh orang yg konsep diri dan konsep hidupnya tidak jelas. Lalu, tidak meletakkn cinta kena pada tempat.
Bagaikn peminum arak, bagilah seguni nasihat sekalipun sudah tidak berguna lagi. Akalnya tidak waras menilai mana palsu mana hakiki.

No comments: